- Ο ανταγωνισμός ευδοκιμεί στην διαφοροποιημένη αγορά
- 43% έχουν η TUI, o Thomas Cook και η DER Touristik
- Τα ανεξάρτητα ταξιδιωτικά πρακτορεία παραμένουν σημαντικά
Ο ανταγωνισμός μεταξύ μεγάλου και μεσαίου μεγέθους ταξιδιωτικών γραφείων, τουριστικών πρακτόρων και online ταξιδιωτικών υπηρεσιών, παραμένει έντονος στη εξερχόμενη γερμανική ταξιδιωτική αγορά και φαίνεται ότι θα παραμείνει έτσι στο εγγύς μέλλον.
Σε αντίθεση με τις ιδιαίτερα ενοποιημένες αγορές όπως του Ηνωμένου Βασλείου και της Σκανδιναβίας, τo μεγαλύτερο μέρος της Ευρωπαικής αγοράς παραμένει εκπληκτικά κατακερματισμένο και διαφοροποιημένο.
Τα προγνωστικά αναλυτών και εμπειρογνώμων, κατά την τελευταία δεκαετία (και νωρίτερα) προέβλεπαν πως στη Γερμανία θα εδραιωθεί αναπόφευκτα μια αγορά που θα κυριαρχείται από λίγους παίκτες.
Για παράδειγμα, η μόνη σημαντική εξαγορά που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα από ένα εκ των τριών μεγαλυτέρων ταξιδιωτικών ομίλων, ήταν αυτή της Thomas Cook από την Öger Tours πριν από πέντε χρόνια.
Στην πραγματικότητα όμως, έχει συμβεί το ακριβώς αντίθετο.
Τουριστικά πρακτορεία μεσαίου μεγέθους έχουν ξεπεράσει την αγορά τα τελευταία χρόνια και κερδίζουν σταθερά μερίδια στο κέρδος.
Την ίδια στιγμή, ανεξάρτητα γκρουπ ταξιδιωτικών γραφείων έχουν αντισταθεί με επιτυχία στην πρόκληση να ενταχθούν σε αλυσίδες που ανήκουν στα μεγαλύτερα τουριστικά πρακτορεία, πράγμα που σημαίνει ότι οι πωλήσεις των ταξιδιωτικών πακέτων, μέσω μη ελεγχόμενων καναλιών διανομής, θα παραμείνει ο κυρίαρχος τρόπος πωλήσεων.
Ταξιδιωτικά πρακτορεία μεσαίου μεγέθουν ξεπερνούν τους ηγέτες της αγοράς
Μερικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν αυτή την άποψη: Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του fvw, στη γερμανική τουριστική/ταξιδιωτική βιομηχανία, τα τρία μεγαλύτερα ταξιδιωτικά πρακτορεία κατέχουν μαζί περίπου το 43% από τα 26 δις € της αγοράς (στοιχεία: 2013/14).
Η TUI είναι ο ηγέτης της αγοράς με 16,9%, ακολουθεί η Thomas Cook (συμπεριλαμβανομένης της Condor) με 13,2%, και τρίτη η DER Touristik με 12,4%. Οι τρεις αυτοί παίκτες, είχαν τα τελευταία χρόνια σχετικά χαμηλή και μονοψήφια αύξηση, λόγω του ότι επικέντρωσαν την στρατηγική τους στην κερδοφόρο ανάπτυξη. Σε αντίθεση, οι άμεσοι ανταγωνιστές έχουν αρχίσει και τους πλησιάζουν γρήγορα, αν και παραμένουν ακόμη σε κάποια απόσταση.
Η FTI Group (8,1% αγοραστικό μερίδιο), η Alltours (5,6%), η Aida Cruises (5%) και η Schauinsland-Reisen (3,7%) έχουν πετύχει διψήφια ή υψηλά μονοψήφια ποσοστά κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, μέσω ενός συνδυασμού ανάπτυξης και επέκτασης του προϊόντος, με «επιθετικές» τιμές στα ταξιδιωτικά πακέτα και ελκυστικά ποσοστά προμηθειών (επί των πωλήσεων) για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες.
Η Aida, καθώς και άλλες εταιρείες κρουαζιέρας, όπως οι TUI Cruises, Φοίνιξ, Hapag-Lloyd Kreuzfahrten, Costa και η MSC κερδίζουν λόγω της αναπτυσσόμενης αγοράς κρουαζιέρας στη Γερμανία.
Αξισοημείωτο ωστόσο, είναι ότι το 35% της αγοράς - που αντιπροσωπεύει έσοδα περίπου 9,1 δισ € - είναι μοιρασμένο σε ένα μεγάλο αριθμό μικρότερων ταξιδιωτικών γραφείων.
Αυτά είναι ως επί το πλείστον εξειδικευμένα πρακτορεία που προσφέρουν ορισμένους προορισμούς, εστιάζουν σε συγκεκριμένες ομάδες ή ειδικεύονται σε συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς, όπως κρουαζιέρες, πολιτιστικές περιηγήσεις, παραθεριστικές κατοικίες και διακοπές για δραστηριότητες.
Επίσης, πολλές εταιρείες, που εστιάζουν σε δυναμικά ταξιδιωτικά πακέτα όπως η Vtours, JT, LMX και Tropo επεκτείνονται. Συνολικά, τα 55 τουριστικά πρακτορεία που περιλαμβάνονται στην έκθεση του fvw, αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% της συνολικής αγοράς, μη συμπεριλαμβανομένου εκατοντάδων πολύ μικρών επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα γραφεία διοργάνωσης σχολικών και εκπαιδευτικών εκδρομών, ιδιοκτήτες ενοικιαζόμεων δωματίων κτλ. Εν ολίγοις, η γερμανική ταξιδιωτική αγορά παραμένει πολύ διαφοροποιημένη, προσφέροντας έτσι στους καταναλωτές μια ευρεία επιλογή ταξιδιωτικών πακέτων σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές και από την άλλη προσφέρει στους ταξιδιωτικούς πράκτορες περισσότερη ελευθερία, σε αντίθεση με άλλες πιο συγκεντροποιημένες αγορές.
Τα ανεξάρτητα ταξιδιωτικά πρακτορεία παραμένουν σημαντικά
Ανάλογη είναι η εικόνα στην τουριστική/ταξιδιωτική βιομηχανία που αύξησε ελαφρά τα έσοδά της σε 23,1 δις € το 2014, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του fvw. Οι δέκα κορυφαίες αλυσίδες ταξιδιωτικών πρακτορείων είναι μία μίξη από εταιρείες διαιρεμένων τουριστικών ομίλων και ανεξαρτήτων αλυσίδων. Η DER Touristik και η Γερμανική TUI είναι τα δύο μεγαλύτερα ταξιδιωτικά πρακτορεία στη Γερμανία, με μερίδιο αγοράς περίπου 19% και 15% αντίστοιχα. Όμως, τα επόμενα τρία μεγαλύτερα πρακτορεία RTK (13%), TSS (11,5%) και η Lufthansa City Center (10%) είναι ανεξάρτητα.
Βλέποντάς το από άλλη πλευρά, οι εννέα μεγαλύτεροι τουριστικοί όμιλοι κατέχουν μαζί το 59% της αγοράς, αλλά και τα 11 μεγάλα ανεξάρτητα από συνεργασίες ταξιδιωτικά πρακτορεία εξακολουθούν να έχουν σχετικά υψηλό ποσοστό της τάξεως 41% συνολικά.
Μια άλλη σημαντική πτυχή της γερμανικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας είναι ότι οι παραδοσιακοί ταξιδιωτικοί πράκτορες λιανικής πώλησης, φαίνεται να αγωνίζονται με επιτυχία ενάντια στην πρόκληση των online ταξιδιωτικών πρακτορείων. Αν και λίγα αριθμητικά στοιχεία είναι διαθέσιμα στο κοινό, η συνολική γερμανική αγορά online ταξιδιωτικών πωλήσεων εκτιμάται ότι έχει αυξηθεί σε περίπου 22 δις € το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, περίπου το ήμισυ αυτών των πωλήσεων προήλθε από άμεσες κρατήσεις σε αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και σιδηροδρομικων εταιρειών, ενώ περισσότερο από το ένα τέταρτο αντιστοιχούσαν σε απευθείας πτήσεις και ξενοδοχειακά πόρταλ. Με άλλα λόγια, το καθαρό μερίδιο των online ταξιδιωτικών πρακτορείων, ήταν μόνο αξίας περίπου 3 δις €.
Η Ένωση Γερμανών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων (DRV) και ερευνητές της GfK εκτίμησαν ότι τα portals και τα online ταξιδιωτικά γραφεία πέτυχαν υψηλό μονοψήφιο ποσοστό αύξησης το προηγούμενο έτος, αλλά βλέπουμε επιβράδυνση της ανάπτυξης μέσα στο 2015, μέχρι στιγμής.
Σε μια πρόσφατη διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην ιστοσελίδα www.fvw.de, σχεδόν το ήμισυ των ερωτηθέντων ταξιδιωτικών πρακτόρων ισχυρίστηκαν ότι έχουν αρχίσει και πάλι να κερδίζουν τη μάχη με τα online ταξιδιωτικά γραφεία.
Εν κατακλείδι, η γερμανική ταξιδιωτική βιομηχανία, παραμένει πολύ διαφοροποιημένη - ή κατακερματισμένη όπως θα το έθεταν οι αναλυτές.
Παρά το γεγονός ότι οι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσπαθούν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους μέσω εσωτερικών δικτύων διανομής, τους κρατάει πίσω η βαρύτητα των διαφόρων μεγάλων ανεξάρτητων αλυσίδων. Και αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια ζωντανή ανταγωνιστική αγορά.
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου